Christina Aguilera VS Kovács Kati, íme az alapfogalmak hogy végre rend legyen

2010.06.11. 13:38 Simon Iddol

Kicsit értetlenkedve és elképedve figyelem azt a nagyon buta és az uborkaszezonban mesterségesen gerjesztett hűhót ami a Christina Aguilera féle Kovács Kati hangmintafelhasználás körül zajlik.

Tisztázzuk az elején, hogy Kovács Kati és az Add már, Uram, az esőt! érdemeihez és jóságához kétség sem férhet, és nekem még az Xtina féle Woohoo is bejön, de ez főleg a segéderők Nicki Minaj és a producer Polow da Don érdeme.

Szóval, a rossz hír minden szenzációhajhásznak: Christina Aguilera nem dolgozta fel Kovács Kati dalát. Amikor a szám készült valószínűleg ott sem volt, ennyi erővel ha hangulatában és ritmikailag jónak találták volna, akkor Modern Talking, eszkimó népzene, vokóderezett nyávogás, vagy nápolyi kukákat rugdosó afrikai menekülteket szállító buszok zúgása is lehetne a dalban. Pont.

A modern tánczene nagyon fontos része a mintavétel, azaz a sampling. Ez annyit jelent hogy egy hangfelvétel bizonyos részét más környezetben, azaz új dalban használják fel. Attól függően, hogy az új dalnak mennyire fontos része az átvett elem lesz bonyolult a felhasználás engedélyezése, durva a jogi és anyagi vonzata. Kanye West egy egész slágert épített a Daft Punk egyik dalából származó hangmintára, úgy hogy az igazából egy az egyben a Daft Punk szám volt, 'a rep megújítója' csak rászövegelt. Ott nyilván szükség volt komoly megállapodásra, a franciák zsebét nagy pénz ütötte, hiszen még szerepeltek is Kanye-el közösen ebből az ügyből kifolyólag. Amikor ugyanezt a receptet Kanye kispajtása, a Will.I.Am a Black Eyed Peas agytrösztje is megpróbálta hasznosítani (és már a klippet is leforgatta a saját dalához), akkor a Daft Punk beintett és nem adták meg az engedélyt a minta felhasználásához, így került Booka Shade minta abba a számba. Ezek azonban mind olyan esetek amikor a felhasznált hangminta nagyon fontos, hangsúlyos és azonnal felismerhető része az új dalnak. Xtina és Kovács Kati esetében nem erről van szó. Egy érdekes ritmus, egy loop egy olyan színező elem az itt használt minta amiről nem is tudnánk ha nem sorolták volna fel a dal adatlapján. Sőt ha nem vallották volna be akkor sem lenne semmi. Nyilván egyszerűbb volt leírni hogy honnan van, mint adni esélyt egy esetleges pernek, de ez az az amerikai menedzserreflex amikor a mikróra is ráírják hogy ne tegyünk bele macskát.

Az egész ügyben az a legelképesztőbb, ahogy az uborkaszezonnal küzdő magyar média tálálja az egészet és feldolgozást sőt plágiumot emleget. Mivel lehetnek olyan bulvárlapok akik nincsenek tisztában a zenei alapfogalmakkal, gyorsan nézzük át ezeket, hogy nehogy csúnyán beleszaladjanak abba a brutális leégésbe amibe nagy és híres társaik.

Feldolgozás: az amikor Xtina egy az egyben, vagy kicsit átalakítva elénekli, előadja Kovács Kati számát. Az eredeti dal felismerhető marad, még akkor is ha más a hangszerelés vagy a szöveg más nyelven van.

Remix: az az amikor Xtina (nyilván a producerei) a Kovács Kati dalhoz új, saját maguk által kreált zenei elemeket kevernek, új dobot, basszust, szintiket stb. Akár az egész zenei alap is lehet más, sőt az ének sem kell hogy ez az egyben benne legyen a remixben. A remix nem kell hogy hasonlítson az eredetire, általában pontos célból készül, klub verzió, vagy bizonyos divatos stílusban stb

Mashup, bootleg: az az amikor Xtina (persze hogy a producerei) egy már korábban elkészült másik számmal keverik össze Kovács Kati dalát, pld az Add már, Uram, az esőt! éneksávját az AC/DC egyik dalának alapjára helyezik.  Ez kereskedelmi felhasználásra mindenképpen engedélyköteles és nagyon bonyolult folyamat.

Hangminta felhasználás: az az ami most is történt, Polow da Don vagy valaki más a stúdióban a sok-sok ezer egyszer felhasználandó hangminta, groove és loop közül ezt választotta, ráírták hogy mi ez és honnan van és ezzel az egész világon nem is foglalkozik senki csak a mi, mert dagasztjuk a semmit.

Ahogy az elején is írtam, ettől még mindkét dal rendben van, csak a szenzációhajhászoknak kéne tudni, hogy pontosan miről is beszélnek.

47 komment

Címkék: kovács christina aguilera kati zsongás

A bejegyzés trackback címe:

https://apc.blog.hu/api/trackback/id/tr672074159

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Thresher 2010.06.11. 20:30:49

Hangmintára ezek jutottak eszembe:

www.youtube.com/watch?v=9oKyx3cD02M
vs.
www.youtube.com/watch?v=KmcPeuf5aXo

www.youtube.com/watch?v=CCpi0-fNqLo
vs.
www.youtube.com/watch?v=HU6AP0CEYK0

Ezeknél ráadásul már az elején felismerhető a hasonlóság, és a magyar volt előbb. De ennyire erővel a Prodigy-t is fel lehetne számolni, ők is csak sample-ket lopkodnak.

lüke 2010.06.11. 20:40:51

én süket vagyok:)

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2010.06.11. 20:44:19

ez nem arról szól, hogy lopás-e vagy sem, vagy hogy szereti-e Xtina Kovács Kati zenéjét. ez egyszerűen csak egy hangminta, ami nem hangsúlyos és felismerhető része a dalnak. viszont korrektül feltüntették hogy honnan való. Kovács Kati dala magyar poplegenda, az új Xtina szám meg egy ügyes és jó pop szám. de ha ajtónyikorgás illett volna oda akkor azt használtál volna. Ennyi és nem több, de nem is kevesebb. :)

Csillagszemű Juhász 2010.06.11. 21:17:49

sejtettem, hogy valami túlpörgetés van benne. vicces volt, amikor a gyöngyhajú lány-white dove-val említették együtt. az gondolom kicsit más kategória. de megszokhattuk már. ha valakinek volt egy félmagyar ükapja, akkor mindig meg kell említeni, hogy magyar származású. főleg ha még magyarosan is hangzik a neve. Nem tudom Spielber esetében a németek hányszor hozzák fel, hogy ő igazából német.

monduku 2010.06.11. 21:20:31

Hangminta, és alig pár masodperc, de az egész szám lüktetése ennek a loopnak a ritmikájára épül. Mitöbb a woohoo cím is gyanús, hiszen a sample-ban van egy kis Kati-vuhú.
Valamint nem csak ráírtaák, de engedélyt is kértek a Hungarotontól.

Ennek ellenére tényleg az életben rá nem jöttem volna és tényleg full nevetség, ahogy a sajtó most magasztal, holott Kovács Katit nem emiatt kéne, hanem eddigi munkássága miatt.

tumpara 2010.06.11. 21:21:20

Kanye-NYel. Írjunk már magyarul, könyörgöm.

fénycsepp 2010.06.11. 21:26:04

kanye-VEL. írjuk már magyarul, könyörgöm. az e a név végén nem halott, nagyon is eleven :).

ds9 2010.06.11. 21:40:34

A "feldolgozás" kategóriába javasolnám az FLM - Rólad álmodom c. számát, ami majdnem hangról hangra a The Beloved (mely zenekar a Sweet Harmony c. számmal lett híres) I love you more c. számának az átirata.
The Beloved - Happiness (album/CD 1990. 7. track. I love you more).

Pipas 2010.06.11. 21:44:34

Okés, csakhogy persze nem az a lényeg, hogy a szakma egy műveletet 'hangminta felhasználásnak' vagy 'feldolgozásnak' nevez, hanem az a lényeg, hogy a szerencsétlen Kovács Kati rajongó megértse a cikk címét, ami a kedvencéről szól.

Gondolj csak bele, hogy miképpen hangozna a 'Christina Aguilera feldolgozta Kovács Katit' helyett a 'Christina Aguilera hagminta felhasználás során igénybe vett egy Kovács Kati által énekelt művet'. Ugye te is úgy látod, hogy sokkal hosszabb és ráadásul elég érthetetlen nem?

Másrészt viszont a 'hangminta felhasználás' is egyfajta 'feldolgozás', még akkor is, ha szakirodalomban nem ez a pontos meghatározás. Bár még ebben sem vagyok biztos, hiszen szerzői jogi értelemben (ahol is ugye jogi szaknyelvet használnak) valószínűleg tök mindegy, hogy a feldolgozás milyen módszerrel történik.

Amúgy én is így gondolkodom, leszarom, hogy sampling, bemásolt a saját számába egy másik szerzőtől vett művet, és kész. Ennyi történt nem több és nem kevesebb, nem érdekel, hogy 'mindenki ezt csinálja', azi ilyen kifogások mindig is leperegtek rólam. ;)

kalamáris (törölt) 2010.06.11. 22:03:10

Na de ki aza iksztina? Grat. a poszthoz meg az okoskodáshoz, egy az egyben mehetne a modorosblogba is.

monduku 2010.06.11. 22:09:55

@Pipas: Nem mindegy.

Jogi értelemben a feldolgozásnál az eredeti szerző kapja a szerzői jogdíjat, a feldolgozót csak az előadói illetve a kiadóját a kiadói jogdíj illeti. A sampling az külön megállapodás kérdését képezi. Ha durva a sampling, akkor akár társszerzőnek is előléphet az eredeti szerző pl.

fuszujka 2010.06.11. 22:15:26

@tumpara: ha már ilyen javítós kedvedben vagy, inkább "Kanye-vel"-t akartál írni nem? :p

Pipas 2010.06.11. 22:22:47

@monduku: Ugye nem akarod azt mondani, hogy a 'sampling' szó benne van a jogszabályba? ;)

monduku 2010.06.11. 22:45:18

@Pipas: Azt meg ugye te nem akarod mondani, hogy a világon minden speciális esetre jogszabályt írtak?

Jogértelmezés kérdése a dolog. Ezért van különmegállapodás. A jogdíj mértéke függhet pl. a sample hosszától.

Ha vitás a dolog, akkor bíróság dönt. Odamennek az ügyvédek, hozzák a szakértőket, mindenki előadja az álláspontját, és végül a bíró eldönti, a vitás felek közül ki milyen mértékben részesül a jogdíjakból.

Klasszikus példa erre a The Verve Bitter Sweet Sympohny c. száma. Itt elolvashatod a sztorit: en.wikipedia.org/wiki/Bitter_Sweet_Symphony

tbb 2010.06.11. 22:53:08

Kétségtelenül bonyolult dolgok ezek. De talán le lehetett volna írni közérthetően is.

kicsibuta 2010.06.11. 23:08:21

@F. kisasszony: Kanyéval. Téma lezárva. :)
A posthoz: lehet, hogy én vagyok süket, de semmit nem érzek Xtina dalában a Kovács Kati-dalból.

Pipas 2010.06.11. 23:47:50

@monduku: Tehát akkor jól gondoltam, a jogszabály nem tesz különbséget a sample és a többi fajta másolás közt. ;)

monduku 2010.06.12. 00:03:17

@Pipas: Artisjus oldalán elolvashatod a jogszabályt. Mint a legtöbb jogszabály ez is általánosan fogalmaz. Magyarországon egyszerüsítve kb. az a jogszabály, hogy Artisjus dönt az ilyen ügyekben. Azaz nekik van bevett gyakorlatuk a feldolgozásra meg a felhasználásra külön. Az viszont sehova nincs leírva mikortól számít valami feldolgozásnak és meddig felhasználás. (Lásd a Verve vs. Rolling Stones ügyet fentebb.) Ha felhasználás történik, akkor a felhasznált hangminta hosszától meg pl. a kiadott hanghordozók számától, meg ki tudja még mitől függ, hogy mennyi jogdíjat állapítanak meg.

Viszont van egy óriási különbség: Ha feldolgozol, a szerző az eredeti marad, és ő kapja a szerzői jogdíjat, hiába énekled te a dalt. Ha felhasználsz, a szerző te leszel, hiába található a zenédben egy darab egy másik zenéből. A másik szerző ilyenkor kap valami jogdíjat a felhasználás miatt, de a dal játszása és további felhasználása után már te fogod kapni a jogdíjat, hiszen te vagy a szerző.

Remélem világos, mi a lényegi különbség a sampling és a feldolgozás között.

gitáros 2010.06.12. 00:20:24

@Pipas:
Amit nem nagyon akarsz megérteni, az az, hogy nem az történik, hogy "bemásolt a saját számába egy másik szerzőtől vett művet", hanem az, hogy egy másik mű önmagában jelentéktelen részlete (ütem, ritmusképlet, dallamtöredék, bármi) kerül bele egy újabb műbe.
A te hozzáállásod szerint nyilván nem játszható le új szerzeményben az Am-C-D-F harmóniamenet 6/8-ban, mert azt már megírta az Animals... És most ennél sokkal lényegtelenebb részletről beszélünk.

Hajrá, Fő- és Albánia! 2010.06.12. 01:29:55

Csak annyit, hogy a bootleg igazából annyit tesz: kalózfelvétel.
Azaz nem hivatalosan kiadott anyag.

A könyörög meg nem ikes ige, tehát nem könyörgöm, hanem könyörgök.

kaskala 2010.06.12. 07:50:38

Mi köze az egészhez Katikának?
A szám szerzői: Koncz Tibor - Szenes Iván.

Dekatlon 2010.06.12. 09:16:53

Milyen műbalhé?
Aguilera kiírta, Koncz megtiszteltetésnek vette. Hol a balhé?
Vagy ilyen címmel biztosabb a főoldal?

lüke 2010.06.12. 09:31:06

szép ez a pontosítás
a sampler
olyan tudományosan hangzik:)
és még szebb ,hogy élet minden területén mi magyarok
pongyolán
fogalmazunk
én egészt más hallok benne...............

Ica a fekete cica 2010.06.12. 09:59:36

Az a durva, hogy jónéhányan tényleg nem értik a különbséget a feldolgozás és hangminta használat között. Megpróbálom egyszerűen, hátha...

Ha leülsz, és zongorán eljátszod a Metallica EnterSandment akkor az feldolgozás. Szerzö: Metallica, előadó: te

Ha leülsz, kivágod a Zenterszedmenből, hogy "eeeeksziiiit lájt" aztán ezt a hangmintát beteszed a saját kis dalocskádba minden 4. ütem 2. taktusára pergődob helyett, akkor te rohadtul nem dolgoztál fel semmit, csak egy hangmintát lecseréltél pergőről eeeexitlájtra.

Ha a zongorás feldolgozásra kapsz egy Grammy-t, akkor a metallica büszkén fogja nyilatkozni, hogy boldog, mert egy csodálatos feldolgozás született a dalukból.
A sampleres dolog miatt meg max megjegyzik, hogy valaki a nevükből akar egy kis lét látni.

carmel 2010.06.12. 10:01:17

Ami a remix fogalmi tisztázásánál kimaradt:
a remix készítőjét az adott dal előadója és/vagy kiadója kéri fel (normál esetben) bizonyos anyagi szolgáltatás fejében a remix elkészítésére. Magyarán valaki pénzt fizet egy zenei átértelmezés elkészítéséért csak ebben az esetben a dal előadója ugyanaz marad.

carmel 2010.06.12. 10:02:11

bocsánat: anyagi ellenszolgáltatást akartam írni

Transylvanianmixedgrill 2010.06.12. 10:21:35

Nyilván a "Kovács Katit feldolgozta CA" szöveg azért is ordas hazugság, mert ez egyben egy olyan jelenetet is azonnal elfantáziáltat az olvasóval, hogy mondjuk CA-t behívják a stúdióba, te figyelj, fent rakosgattam a padláson, és találtam egy régesrági keleteurópai bakelitet, belehallgattam, hát kész, ehhez mit szólsz, valami Kovakx Kati Adzsmar juramazsesot. Mire CA lehidal, húúúgec, írátok már nekm ki mp3-ban, beszarás. Aztán ezt hallgatja pár hétig, mire befordul a studióba, hogy srácok, teljesen a hatása alatt vagyok, oké, ez a mostani Madonnás kinézet ehhez az albumhoz most még elmegy, de utána én is bubifrizut akarok. NA de addig is, ott 1:20-1:22 körül van egy dallamtöredék, azt nem hagyhatom ki a mostani lemezről, keverjétek már be, és adjuk meg a hölgynek a tiszteletet, hogy megemlíthetem a nevét az albumon, mert nagyon fontos számomra.

monduku 2010.06.12. 10:25:38

@kaskala: Te el tudnád úgy énekelni? Szal van egy tippem, mi köze hozzá. A kotta még nem zene.

Transylvanianmixedgrill 2010.06.12. 10:26:48

@Transylvanianmixedgrill: Holott CA 100%, hogy életében meg nem hallgatta egyben az Add már uram az esőt!, fingja sincs, ki az a Kovács Kati, csupán egy hatalmas sample adatbázisból válogattak a zeneszerzők, és tök véletlenül az egyik kiválasztott sample Kovács Kati régi nótájából való.

Az már más kérdés (és szerintem ez az igazán csodálatos és elképesztő), hogy micsoda sample adatbázisokból dolgozhatnak a modern zeneszerzők, kik és milyen technikával válogatják ezeket az adatbázisokat össze ha mint látjuk, akár régen elfeledett kelet-európai 30 éves dal valamelyik részlete is belekerülhet...

Transylvanianmixedgrill 2010.06.12. 10:31:03

Amúgy, most speciel éppen ez futott nálam a Petőfi rádión:

Z-trip: Sure Shot

Kéretik megmondani, melyik régi LGT szám gitáralapja van alatta? Nos, ismerős?

rambo jr 2010.06.12. 10:33:04

Ajánlom figyelmetekbe Eminem: No love című számát.
Álmomban nem gondoltam volna, hogy Haddaway: What is love című számát fogja felhasználni.
www.youtube.com/watch?v=JDoSgC7E24k

Transylvanianmixedgrill 2010.06.12. 10:37:32

@Transylvanianmixedgrill: Szóval, LGT: És jött a doktor

www.youtube.com/watch?v=9SxQtSLXNzI

1:39-től lehet meghallgatni a híres gitárrészt, amit egy az egyben átvettek, és az egész feldolgozás alatt végig ezt hallani.

melodycenter.hu · http://cdbolt.blog.hu/ 2010.06.12. 10:49:14

Gratula a Sony-Bmg music hazai marketingeseinek, hogy a semmiből ilyen remek reklámot csináltak Christina új albumának

belagezabela 2010.06.12. 11:23:11

@melodycenter.hu: legalább majd a letöltésekkel jól meg is szívják

gosford 2010.06.12. 11:36:51

...és hogy körbeérjen a kör, a Daft Punk is "csórta" azt a hangmintát. ;)

kvadrillio 2010.06.12. 12:18:05

Kovács Kati - Add már Uram az esőt egy marha jó szám !

A hangszerelése is nagyon jó, a ritmusa is és természetesen Kati hangja is óriási és utánozhatatlan !

A hangszerelése miatt évente eccer-párszor meghallgatom, megnézem a videóját ! :)))))

szeretem.......

kvadrillio 2010.06.12. 12:19:38

jahhh... és a témánál maradva, ha loptak belőle, biztos "tejelnek" is érte.....:)

gitáros 2010.06.12. 12:21:55

@monduku:
Ugye, nem vagy zenész?
:)

gitáros 2010.06.12. 12:25:01

@Hajrá, Fő- és Albánia!:
Jó ez a kis nyelvészkedés ált.isk. alapon, csak épp fölösleges. Nádasdy talán egy picit kompetensebb:

seas3.elte.hu/delg/publications/modern_talking/01.html
süti beállítások módosítása