A zeneipar kinyírja önmagát, avagy a Fabchannel halála

2009.03.09. 13:32 Simon Iddol

a zeneiparnak nincs szüksége kalózkodásra vagy válságra hogy elpusztuljon
simán ki tudja nyírni önmagát
nyilvánvalóan az a legjobb stratégia a bevételek csökkenése elleni harcnak
hogy perelni kell a nagymamákat és a tinédzsereket
bannolni kell az internet-hozzáféréseket
és van még ezer ilyen remek ötlet
ez egy uncsi régi téma
hogy miért jövök elő ezzel az egésszel mégis?
a Fabchannel.com főnökének, Justin Kniestnek a blogposztja miatt
ami a Fabchannel megszűnésének okairól szól
és igen, ez is ugyanaz a tipikus eset
a "hogyan nyírjunk ki valamit ahelyett, hogy használnánk" története
olvassátok el a posztot, nagyon tanulságos
(magyarul a vegyeskazettán van remekül összefoglalva)
nem lesztek tőle vidámabbak
de gondolkodjunk pld. így:
épp most kezdődik a jégkorszak
és ezek a rosszul gondolkodó labelek a dínók
reméljük, nem kell pár millió évet várni az eredményre

[az illusztráció a Book of Bunny Suicides c. remek könyvből való]

29 komment

Címkék: zeneipar zsongás fabchannel

A bejegyzés trackback címe:

https://apc.blog.hu/api/trackback/id/tr44991259

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Aquarius 2009.03.09. 21:45:26

Miért nem írsz magyarul?

nyistapista 2009.03.09. 22:03:53

Nagy kár a fabchannelért. Egyedülálló volt. De kellemes csalódás, hogy pont a csúnya nagy multi, az Universal látott benne fantáziát. R.I.P.

BKV reszelő 2009.03.09. 22:04:28

Sebaj ! Ez így jó. Én a papírzsebkendők után is szednék jogdíjat, hiszen arra dalszövegeket és kottát lehet jegyzetelni !

gonoszpok · http://gonoszpok.blog.hu 2009.03.09. 22:16:18

A kiadókkal az a baj hogy szereptévesztésben vannak. Nem értik az embreket, és nem is tudják megszólítani őket. Úgy csinálnak, mintha a 90-es ével nem múltak volna el. Egyszerűen nem értik miért nem lehet akkor extraprofitot csinálni, amilyet a 80-as évek végén, kilencvenes évek elején. Pedig egyszerűen kipukkadt a lufi. Egyszerűen megdöbbentő hogy egy -egy produkcióbol nem csak a sztárok vásároltak szigetet, hanem a slepp egy része is hosszú évekre zsilliárdos lett. Ez nyilvánvaló volt hogy meg fog szünni, és irritáló lesz egy sokezer forintos produktum, egy olyan korban, amikor mindez egy átlagos 17 éves által 200 HUF-ból előűllítható egy darabban. Vajn ha sokezer, millió darabban készül mennyire lehet nagyon olcsó?
De ami leginkább megváltozott, az maga a fogyaztó, és az ő szokásai. Hihetetlen hogy az mp3 lejtászók több éves zenei egyeduralma sem volt elég hogy rájöjjenek - ha ők nem töltik fel a vasakat tartalommal, feltöltik azt a userek. Így is lett. Ki akar most már fizetni olyasmiért, amit megkap ingyen? A mostani generáció így szocializálódott. Lehet hogy ez nem etikus, vagy éppen tövénybe ütköző, és el kellene morzsolni egy könnycseppet a szegén yzenészekért, de a piac ilyen. Szabályozza önmagát, ha a szereplői nem teszik meg azt.

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.03.09. 22:27:12

@gonoszpok: igen és pont a koncertek azok amik pld a zenekaroknak manapság bevételt tudnak hozni

a Fabchannel nagyon nagyon jól tette a dolgát és akkor archívumuk volt, hogy szinte mindenki talált benne magának valami érdekeset
és simán lehet hogy valaki a Fabchannelen látott koncert miatt ment el egy zenekar koncertjére később
vagy esetleg vett CDt mp3-at

és ha a lebelek így gondolkodnak akkor tényleg jöhet a papírzsepijogdíj sőt a papírzsepigyárak bezárása :(

persze az is lehet
de ez csak összeesküvéselmélet
hogy ugyanaz történikmajd mint a muxtape-el
és hirtelen megjelenik egy vadiúj, koncertekre szakosodott weboldal
csak éppen a nagy kiadók kezében :/
de ez csak összeesküvéselmélet

A Futrinka utca lakója (törölt) 2009.03.09. 22:38:58

Az élőzene hangulatát nem lehet letölteni.
Az igazán jól, szívből, feelingből játszó zenészek meg fognak élni, a billentyűzetpötyörészők meg lehet, hogy mégis inkább jobb lesz, ha elmennek péknek.

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2009.03.09. 22:39:20

Miért nincs nálad trackback URL, vagy csak én nem látom? Mindegy, köszi a hivatkozást :)

Amúgy az is hírlik, hogy a nagyok a legnagyobbal, a YouTube-bal kívánnak baszni.

gonoszpok · http://gonoszpok.blog.hu 2009.03.09. 22:42:11

(youtibe? ...én kérek elnézést...) + egy space

zolee75 2009.03.09. 22:54:40

Követendő példa: a Nine Inch Nails legutóbbi munkáit internetről lehetett letölteni ingyen, sőt koncertvideókat is tett fel a netre a frontemberük, Trent Reznor, bárki letöltheti a YouTube-ról a 720p felbontású mp4 videókat. Valaki szerint éhen fognak halni a közeljövőben? Neeeem! Bődületes koncertturnékat fognak csinálni!

ezazt 2009.03.09. 23:36:05

Eldúdolsz egy dalt az utcán sétálva, és egyből rádugranak a jogvédők?! Aggyá pénzt, de azonnal! Sikeresebb országokban az ilyen embereket rakblóknak nevezik...

Nehéz felfogni, hogy akik tehetségesek, annak nem kell a jogaikat védeni, nem fognak éhenhalni a koncertek tömkelegétől, persze a lúzer, managgerekkel megtoldott bandák ettől félnek, hogy elvesztik az "ingyen" jövedelmüket... Ha egy diktátor lennék az összes zenei jogvédőt sittre vágnám, és amelyik együttesnek a számait jogvédték (Kozsó, Lagzi Lajcsi), azt nyomnám a fülükbe 0-24 óráig, loopolva! Mert megérdemlik!

A Futrinka utca lakója (törölt) 2009.03.09. 23:46:05

Itthon még a rablót se nevezik rablónak, nemhogy a jogvédőt.

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.03.09. 23:51:41

na azért ne menjünk el ebbe az irányba
ez egy zeneblog
nem a jogdíjakkal van a baj és nem azzal hogy a zene pénze kerül
(az ingyenzene modellek csak a nagyon híres zenekaroknak jók)
hanem azzal hogy van egy működő és majdnem 10 éve sikeres nemzetközi dolog
és ahelyett hogy támogatnák vagy használnák
inkább megfojtják
ahogy ezt gonoszpok szépen összefoglalta

vegyeskazetta · http://vegyeskazetta.blog.hu 2009.03.10. 00:02:17

@Simon Iddol: Egyetértek. Megszoktuk az ingyen letöltést és természetesnek vesszük, hogy már nem kell cd-t vennünk, pedig ez csakugyan lopás.

A probléma ott van, hogy - ahogy írod - a PROMÓCIÓS lehetőséget nem veszik észre a kiadók a Fabchannel esetében.

Lameth 2009.03.10. 00:30:39

@vegyeskazetta: A törvény betűje szerint nem lopás letölteni. plusz, ha idevesszük, hogy már lassan a vibrátorra is szerzői jogdíjat raknak, mert elektromos, és biztos zenét tárol rajta a kiscsaj, akkor bizony nem lehet egy szavuk se. És egy 8-10k-s pendrive-nál nem is kicsi (2-3k) az az összeg. Amíg fekete pákó és márió a harmónikás vígan megél a "művészetéből" és győzike is ki tudja fizetni a havi 1 misi uzsorát, addig én nem aggóok túlzottan értük.

lamb79 2009.03.10. 01:48:25

kár a fabchannelért.
a problémák gyokerét nem itt látom, hanem... az értéktelen produkciók mennyisége olyan szinten nott az elmúlt 10-15 évben hogy hihetetlen. nem a kiadók maguk, hanem a PROFITÉHSÉG nyírja ki a zeneipart. itt nálunk, nagy-britanniában a youtube hétfotol blokkolja a zenei videókat, mindet, nem vicc. én nem tudom hogy a reklámértéket miért nem képesek megérteni, egyszeruen kiakasztó hogy ennyire a pénzre megy ki az egész.
a zeneipar ebben a formában életképtelen, valóban nem tud a rendszer változni/fejlodni. kínos és szégyen, hogy még azok az eloadók is támogatják oket akik anno pont ez ellen a rendszer ellen tuntettek.
minden amator kezdeményezés halálra van itélve, az egész világon mert a nagykutyák( értsd nagykiadók) mindenkit lenyomnak. de egyszer még (valszeg még én is látni fogom) az a bizonyos lufi ki fog pukkadni és végre újra azok kezében lehet majd a zeneipar akik nem kizárólag az uzlet kedvéért csinálják. remélem minél korábban bekovetkezik. az elore legyártott, tehetségtelen vagy gagyi tehetségkutatóból eroltetett inkompetens gyokerekbol már tényleg elég.
a letoltésrol pedig (bocs az offtopicért) pedig az a véleményem hogy mindenki bízza a saját lelkiismeretére mit tolt le. én tuti hogy pl az új u2-ért egy fillért sem vagyok hajlandó fizetni, az új DMért sem. ugyanazt kapom évek óta az esetek legnagyobb részében. a gyenge produkcióért pedig nem nyitom ki a pénztárcám, NINCS semmi kulonleges ami miatt megérné. omlik a cucc mindenhonnan, de nekem le kéne mennem a boltba és lemezeket vennem drága pénzéért szinte anélkul hogy tudnám mi az? a tokéletes az lenne ezeknek ha mindenki ugyanazt az 5 zenekart vásárolná, mert ok azt mondják az a jó. egyéniség, jellem pedig sehol. ezek kinyírták a zenemuvészetet évekkel (évtizedekkel) ezelott a szemeteikkel.
egyszeruen hányok ezektol.

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.03.10. 01:56:28

@lamb79: a YouTube dolgot most láttam én is, éppen készül a poszt róla

azért ez már elég döbbenet
mert egészen másik dimenzió mint a Fabchannel

lamb79 2009.03.10. 02:06:04

rovid torténet.
egyszer volt, hol nem volt, a 70-es évek elején, 60-as évek végén a kiadók/zenekarok újítani akartak. buszkék lehettek ha sikerult és a kozonség is hálás volt. aztán jott a diszkó, a punk, a metál és ezzel egyutt tomegtermék-fosó MTV aminek egy pozitív hatása azért volt- nagyritkán azt csípte fel akinek tehetsége is volt valamennyi.
a lemezipar változott a cd médium megjelenésével. hirtelen megduplázódtak az eladások mert mindenki újravette a kedvenc lemezeit amik már megvoltak bakeliten. de aztán a 90-es évek kozepétol a cd-írók sakkot adtak nekik, az mp3 mégegyet. az elkényelmesedett zeneipar nem fejlodott, a lelkes amatoroket pedig simán kiszorították. ma már nincsenek csodák, a varázs elveszett, csak a muanyag van. és itt a mese vége.

lamb79 2009.03.10. 02:08:39

uk.news.yahoo.com/22/20090309/tts-uk-youtube-music-13002c7.html
hát komolyan mondom...
de tudod mit Simon- legyen neked igazad és ne kelljen várni sokat az osszeomlásig.

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.03.10. 02:14:13

@lamb79: összeomlás? nem tudom
inkább az életképtelen egyedek elhullása
a jégkorszak után is és alatt is volt élet :D

köszi a linket! ugyanezt láttam kb a Reutersen is
micces

Balázs1983 2009.03.10. 05:46:50

Ó Istenem, miért nem ismertem ezt az oldalt?! Nagyon jó! A zeneipart meg öljük meg közösen, töltsünk!!! :)

joungen 2009.03.10. 06:11:11

lamb79: szerintem teljesen igazad van abban, hogy az értéktelen, csak a marketingre épített, ócska és üres produkciók fojtják meg azt amit itt "zeneiparnak" neveztek. Szerintem ezért nem is nagy kár... Sőt, ez egy nagyon jó kis öntisztító folyamat és nem sajnálom sem a nagy kiadókat, sem a gagyivá tett és a Tesco-nál semmivel sem különb meg művészibb attitűddel rendelkező zenecsatornákat...ha megszűnnének (nem fognak) akkor azt kapnák amit érdemelnek :) A fenti kis blogbejegyzés szerintem ott hibázott (szarvashibázott), hogy a zeneiparról azt feltételezte, hogy egy konzisztens massza...egy analóg rendszer...szerencsére nem az :), nem létezik egységesített, egyen-zeneipar... Oké, Magyarországon a gagyi és a hakni, meg az utánzat és a giccs mindig is mérvadó volt, de azért idehaza is sok nagyon jó magán kiadó működik, nem beszélve a nyugati magán, egyéni kiadókról (ez nem jelenti azt, hogy kicsi!), amelyek szerintem az eredeti és igazán művészinek mondható produkciók nagy részét adják(zenei stílustól, irányzattól függetlenül!)...csakhát ugyebár ezeket ismerni kellene és eredeti zenéket kellene hallgatni és akkor talán nem tűnne a zeneipar annyira egyállagúnak... :) Az illegális zeneletöltést és az ezek miatt indított pereket pedig nem kéne idekeverni, mert ez eléggé tipikusan kelet-európai mentalitásra vall...ha ezt a káevrópai határt átléped akkor nem sokra mész ezzel a létfilozófiával és a kultúrális termékek lopását sem a pénzhiány, inkább a kultúráltság hiánya okozza... :-)

különvélemény 2009.03.10. 06:56:26

@lamb79:

"én tuti hogy pl az új u2-ért egy fillért sem vagyok hajlandó fizetni, az új DMért sem. ugyanazt kapom évek óta az esetek legnagyobb részében"

Micsoda érv a lopásra.
A kedvenc sorozatod következő részét se nézd meg, mert ugyanazt kapod évek óta.

Mellesleg, ha a DM 2005-ös albumára gondolsz (U2-t nem hallgatok) azzal semmi gond sincs, meg is kapta az MTV-től a legjobb zenekar díját.

államcsőd · http://www.allamcsod.hu 2009.03.10. 07:28:45

szívem megszakad a zeneiparért. hüp hüp

lamb79 2009.03.10. 08:42:22

@különvélemény: csak elegem van abbol hogy semmi olyan album nem kerul mostanában a terítékre amiért érdemes lenne fizetni. említett 2 zenekart csak példának hoztam fel, még rengeteg van.
tolvajtól lopni nem szégyen, évekig dolgoztam a zeneiparban és alkalmam nyílt mindent meghallgatni amit akartam, lehet az rostropovich vagy cannibal corpse. a 300ft-os anyag ár mellett és az kb 800 ft-os adóval terhelt cd-ken még van kétszer 20 százalék, és az átlag cd-k 5000-be kerulnek. na ki a tolvaj?
és akkor még vegyem meg a remasterelt, bónuszos, digipakkos stb változatokat is. hát inkább nem.
tv sorozatok meg simán nem érdekelnek, igazából tv-m sincs. ha valami érdekel, irány a mozi.
DM 2005-os lemeze nem az igazi, az utolsó valamit is éro lemezuk a SOFAD volt- de ez csak az én véleményem.

Frunkp 2009.03.10. 08:49:27

Az igazi gond szerintem,hogy a kiadók nem tudnak új formátumokban gondolkodni, a zenei DVD-t még ma is nagy fejlődésnek hiszik... Így az üzleti modellükön sem fognak változtatni,amíg nincsenek igazán sz@rban, marad addig nekik a jogdíjjal való szívózás. De kérdem én ,az artisjus visszaadja a jogdíj engem megillető részét,ha a 16gb-os pendrive-ra csak a saját fotóimat rakom?Akkor szekáljanak a jogdíjra vonatkozó törvényekkel,ha ők is betartják majd, és ne kezeljenek mindenkit, aki adathordozót vesz potenciális tolvajként az ő olvasatukban...

khepius 2009.03.10. 08:49:45

"gagyi zene" összeesküvés elmélet ON:
Emlékeztek amikor 90-es évek közepén (van ahol már az elején) tömegesen elérhetővé vált a kábeltévén a MTV?
Előtte a főleg német orientáltságú gagyi pop folyt minden csapból(ezeket is lehetett kapni, főleg vidéken), de az mtv-vel egy kis angolszász gagyi és minőségi zene is befolyt; és mindenki kereste az "új/régi" új arcokat, Björk-töl az Aerosmith's-ig.

A kiskereskedők szerintem egész gyorsan váltottak: lásd még vidéki kisvárosban is fel lehetett lelni Kispált, az említett Björköt vagy akár az Új kedvencekk közül elég sokat.

Gondolom a hazai gagyi gyáraknak ez nem nagyon tetszett. Légyen hazai gagyi szempontból és import gagyi vonatkozásában. Nem fogyot a gagyi, illetve valaki átszokott valami minősígire, .....-re (ide a pontok helyére írja be nyugodtan azt a zenét amit minőséginek gondol. :D :D)

A sima kábel előfizetésről le is került gyorsan az mtv.
De biztos más volt az oka. :)

Mellékzönge: de kereskedelmi rádiókban mintha megállt volna az idő: ha a mai danÓbius/sláger/recece rádió reggeli adását leadták volna 5-10 éve: szerintetek akadt volna valaki aki észrevett volna különbséget?

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.03.10. 12:11:31

@Balázs1983: erről szó sincs, az illegális letöltés ne megoldás semmire
nem a jogdíjakkal vagy a zene 'pénzbe kerülésével' van a gond

@joungen: természetesen vannak kivételek, bár szerintem nagyon kevés. a post pont az életképtelen többségről szól
reméljük akik ma a pozitív kivételek holnapok azok leszneka normális rendszerek

@khepius: az APC és a zeneblogok általában pont erre jók, hogy legyen infó az izgalmas mai zenékről
a nagy kereskedelmi TV rádió adókmindig ilyenek
vannak akik diktálnak és vannak akik követnek
ezzel nincs nagy baj
süti beállítások módosítása