Mashup az évtized legfontosabb dala

2009.12.15. 11:40 Simon Iddol

Freelance Hellraiser - A Stroke Of Genie-us [mp3]
Christina Aguilera VS The Strokes

2009 végén nem csak az év, hanem az évtized legfontosabb eseményeit és dalait is számba veszi a zenei élet. A Guardian újságírója, Dorian Lynskey is így tett, és azt állítja, hogy az évtized legfontosabb dala egy mashup, ami soha nem nem jelent meg hivatalosan, de mégis befolyásolta az egész évtizedet.

Ez a dal pedig Freelance Hellraiser klasszikusa a Stroke of Geni-us. Mélységesen egyetértünk.

Hívhatják akárhogy: bootleg, bastard pop, cut and paste music, mashup, unofficial remix -  az biztos, hogy a csináldmagad remixkultúra alapjaiban forgatta fel a zenei életet, változtatta meg a zenekészítési, terjesztési és zenehallgatási szokásokat. Az egyetlen stílus, vagy inkább hozzáállás (hiszen pont a mashupok esetében nem beszélhetünk egységes stílusról), ami teljes mértékben kihasználja, sőt: alakítja a digitális korszak lehetőségeit. Freelance Hellraiser mashupja pedig a korszak egyik legfényesebb gyémántja, rengeteg mai producert inspirált és indított el, és még ma is friss, energiával teli, megtölti a táncparketteket.

Ahogy a Guardian cikke is mondja: "Visszatekintve úgy tűnik, hogy a digitális zene volt a dzsinn a palackban, és most, hogy kiszabadult, senki nem tudja már visszakergetni."

Mindenképpen olvassátok el a teljes cikket a Guardian-on, közben NAGYON hangosítsátok fel ezt az zseniális mixet, és ünnepeljük együtt a mashupkultúrát.

Baráti kacsintás a világ összes mashup DJ-jének és producerének ;)

Az APC <3 benneteket !!

40 komment

Címkék: mp3 mashup the strokes christina aguilera zsongás még illegális freelance hellraiser

A bejegyzés trackback címe:

https://apc.blog.hu/api/trackback/id/tr631599429

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

OmegA404 (törölt) 2009.12.15. 13:14:23

Még jó hogy baszottul nem megy senki mash up bulikra.

Zenit Incompatible · http://nufunk.blog.hu/ 2009.12.15. 13:19:56

"Ez tehát a mai zenei világ - egy olyan világ, amelyben senki sem játszik, vagy énekel egyetlen hangot sem, s amelyben ennek ellenére kétségbevonhatatlanul és egyértelműen születik új zene. Régebben azt gondoltam, hogy semmi jó - legalábbis semmi nagyszerű - nem jöhet ki a mixelésből, kutyulásból, recsegtetésből, vágásból és ragasztásból és ez igaz is volt, amíg a vágók és ragasztók lényegében plagiátorokként végezték a dolgukat: példának okáért Eric B & Raking szinte semmit sem adott hozzá az "I know you got soul"-hoz - Bobby Byrd basszusalapja és ritmusa határozza meg a felvételt.
(...)
De újabban a vagdosók és ragasztók emelték a tétet.
Az Avalanches olyan sok mintát használ ahhoz, hogy létrehozzon valamit, ami kétségkívül a sajátjuk, hogy értelmetlen lenne plágiummal vádolni őket: ilyen alapon el lehetne marasztalni azt az írót is, akinek a könyvei olyan szavakat tartalmaznak, amelyeket már más írók is használtak előtte.
(...)
Az Avalanches viszont olyan dalok foszlányait használja, amiket még sohasem hallott az ember, olyan módon, amit el sem tudott volna képzelni; és ennek az eredménye, hogy kétségkívül alkottak valamit a semmiből.
(...)
Közben az a kalózjelenség, hogy a dj-k pár dalt hosszában felszeletelnek és az egyiket a másikra helyezik, kezd úgy festeni, mint a legvidámabb nihilista zenei mozgalom a punk óta - bár mivel még a punkokban is megvolt az a kedvesen régimódi törekvés, hogy megalkossák a saját zenéjüket, akár azt is mondhatjuk, hogy ők csak színlelték a nihilizmust.
Az olyan együttesek, mint a Soulwax és a Freelance Hellraiser (amely előre nem látható káprázatos eredménnyel összeolvasztotta Christina Aguilerát és a Strokest), azt jelzik számunkra, hogy ennek vége van; ők azok a törmelékeket használják fel, amelyeket tüzelőnek meghagytunk, hogy legyen mi körül kucorognunk, miközben a modern zenei világ pokla egyre jobban lehűl.
Nem vagyok biztos benne, hogy egyetértek velük, de a Soulwax Too Many Djs-e rabul ejti a hallgatót és az a döntés, hogy összepárosítják a Salt 'n pepa energiáját a Stooges vadságával, különösen ügyes volt, egy zenerajongó álma: összegyűrni a hiphopot a garázspunkkal olyasmi, mint amikor a gyerekek arról vitatkoznak, mi lenne, ha összeállna Pókember Supermannel.
Ha meggondoljuk, a kalózzenélés demokratikusabb, mint a punk.
(...)
Nem kell hozzá más, csak szoftver, fül és jó ízlés: s így végre a rajongásban rejlő zsenialitás is méltó elismerést kapott."

(Nick Hornby - 31 dal)

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.12.15. 13:35:48

@OmegA404: két teltházas Corvintetős buli után és több szintént teltházas nemzetközi fellépés után én ezt nem így látom :) de vannak olyan helyek/bulik amik mennek és olyanok is amik nem, de itt nem egy egy partyról van szó egy évtized áttekintésénél :)

mellesleg lehet jönni a Corvintetőre vasárnap, legyen teltház megint! ;)

Russell44 2009.12.15. 13:37:30

jesszus, ennyire nem történt semmi az elmúlt évtizedben?

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 13:37:37

Guardian meg Aguilera. Mit várjunk az angoloktól, szegények mindig hátrányos helyzetben voltak zenei téren a germánokkal szemben. Nekik még a 60-as években sem volt ciki a Beatles, pedig már akkor teljesen más alapokra helyezte a zenét a Kraftwerk.

Úgy látszik azóta semmi sem változott, továbbra is a nyakkendős gombafejű köcsögök a menők, nem például az Einstürzende Neubauten vagy épp Helmut Josef Geier 8-)

Nincs érzékük a dologhoz, pedig a death/doom metal együtteseik egészen jók.

Egyébként meg a garázsrock legalább annyira sablonos és ciki mint Christina Aguilera. De komolyan, egyhúros gitáron játszanak?

Zenit Incompatible · http://nufunk.blog.hu/ 2009.12.15. 13:42:54

@Simon Iddol: megadjuk a mashupnak a karácsonyt.
dugig lesz a tető, vagy ha nem, majd ugrálunk fel-alá, hogy úgy tűnjön :D
schmolli sógor amúgy kötelező program mindenkinek. betűzd: m-i-n-d-e-n-k-i-n-e-k.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 13:46:49

Ja és határtalan nagylelkűséget mutatva segítek nektek zenei fejlődésetek kibontakoztatásában:

rapidshare.com/files/107392684/alter_ego_live_expo_xxi_belgrade_2008-04-04.mp3

Tessék, ingyen és legálisan (via ump3.de) letölthető remek teuton muzsika, "Mickey Mouse on acid" megjegyzéssel.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 14:00:17

@Blackrock: amikor nem tudsz kitalálni semmi újat, veszel 2 vagy több zeneszámot, és egybehegeszted azokat. Művészet, érted. Posztmodern. Photoshop.

Abrash1965 2009.12.15. 14:03:44

ez elméletileg is rossz, mert antikreatív.
de gyakorlatilag is rossz, mert kurva szar, mint zene.

kuf 2009.12.15. 14:04:24

Öröm látni,hogy megint feltalálták a villanykörtét. Nagyon régóta készülnek kimondottan jó mashupok (MTV Mashup széria pl), de itt is lehet vadászni:
mashupyourbootz.blogspot.com/

Egyébként meg ha már mashup,szerintem ez az egyik úttörője.
Prodigy Vs Enya - Smack My Bitch Up
www.youtube.com/watch?v=3CTJqwX-AwM

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 14:05:02

@Abrash1965:

Igen, és ez csak a két legnagyobb a bajok közül :D

tarsolya 2009.12.15. 14:14:51

A mashup ugyanolyan gyorsan eltűnik majd, ahogyan jött, csak egy sznob trend a többi szarra se való manapság divatos fos között: va hozzá egy buzzword és sok-sok tehetségtelen gyökér, aki még arra is képtelen, hogy egy zenét normálisan remixeljen.

Még csak technikai tudás sem kell hozzá, mert vannak már rá fasza szoftverek.

A Hannibal Lektűr-attitűd · http://hannibal.blog.hu/ 2009.12.15. 14:35:24

ez egy egyszeri geg

a képzőművészet már bejárta ezt az utat
a montázs (:mash-up) mára - szerencsére:) - eléggé kiveszett

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 14:38:05

@tarsolya:

"csak egy sznob trend a többi szarra se való manapság divatos fos között: va hozzá egy buzzword és sok-sok tehetségtelen gyökér"

Ezt mondták az indie rock-ról is, és látod mi lett belőle :o)))

Zenit Incompatible · http://nufunk.blog.hu/ 2009.12.15. 14:43:57

@tarsolya: nem fog. legfeljebb mutálódik, mint a kamaszok.
figyeld csak meg a nufunk szcénát (funky breaks), ott is minden mashup, egy kis remix-sűrítménnyel és zseniális.
vagy gondolj csak a frissen alakuló mashup-rockzenekarokra.
van ebben még kraft.

redriot77 2009.12.15. 14:44:03

A mashup, mint fontos dal? A legfontosabb? Nem mondom, egy kettőn jót röhögtem, de azért nem essünk túlzásokba. Még a gardien se!
Egy-két igényesebben összerakott van köztük, a többi hamis, vagy a ritmusok vannak elcsúszva, így élvezhetetlenné és gyenge viccé degradálva az "alkotást".
Az átlag mashuptól az is többet ér, ha három gimnazista vesz annyi fáradságot hogy vesznek hangszereket, és megtanulják az Anarchy In The UK-t előadni a haveri körnek.
A mashup egy jó geg, nem több.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 14:54:59

@Zenit Incompatible:

"összegyűrni a hiphopot a garázspunkkal olyasmi, mint amikor a gyerekek arról vitatkoznak, mi lenne, ha összeállna Pókember Supermannel."

Nem mintha ezt nem csinálta volna meg az Aerosmith és a Run DMC 1986-ban (Walk This Way), dehát na.

cophie 2009.12.15. 14:57:29

ajánlom figyelmetekbe kutimant: thru-you.com/

bár nem pont mashup, de elképesztő

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.12.15. 15:19:54

@cophie: de mashup, abszolút az és nagyon nagyon jó :)

Zenit Incompatible · http://nufunk.blog.hu/ 2009.12.15. 15:22:24

@Drótmalac: majd átadom Hornby-nak az észrevételed, de szerintem tud róla... :D

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 15:26:52

@Zenit Incompatible: mivel angol, ezért nem vagyok benne biztos ;))

Zenit Incompatible · http://nufunk.blog.hu/ 2009.12.15. 15:29:17

Egyébként szerintem teljesen érthető, hogy NEM a Stroke of genie us az évtized dala, hanem maga a műfaj az, ami meghatározta az évtizedet és - akárhogyis - ezzel kezdődött, legalábbis, popszinten biztos.
Erre jött az MTV:Mash, stb. stb., vissza lehetne menni a mashup eredetéig (beatswing, stb.), de felesleges, Freelance Hellraisert tartjuk az apának, még ha nem is ő volt a legelső és nem is ő az egyetlen.
Itt a lényeg az, hogy változtak a zenei trendek és a mashup - akár hiszitek, akár nem - a legmérvadóbb manapság és ebben az évtizedben, akárhogy nevezheted, ahogy Simonunk írta, ez a remix-kultúra egy újabb vállfaja.
A re-dubolás, a szöszmötölés, a cross-genre remixek is ebből jöttek, ha nem is pont 2000. január 1.-én indultak el, de ennek a cirka tíz évnek a sajátjai.
Szóval igen. Elektronikus és nem kizárólag elektronikus zenében a mashup a legfontosabb mérföldkő az utóbbi évtizedben.
...és azért a Stroke of genie us, mert ezzel került közvetlen kapcsolatba az átlagember ilyen vagy olyan csatornákon keresztül, legyen az rádió, tévé, vagy akkoriban még napster.
Szerintem tök érthető.
Az pedig, hogy kinek milyen hozzáállása van a mashuphoz... Larry Flyntet idézve, "véleménye és végbélnyílása mindenkinek van, kedves bíró úr", de még az ellenzőknek is ajánlom, hogy vasárnap tolják le vicsorgó fogaikat Schmollira, mert amit a sógor művel, az tényleg döbbenetesen jó.

Simon Iddol · http://apc.blog.hu 2009.12.15. 15:31:03

szögezzünk le valamit, a mashup nem egy stílus avgy egy divat ami elmúlik majd. ez pont olyan technikai megoldás mint a remix pld. az sem múlik már el, a zenei élet része lett. A 'Stroke Of Genie-us' 2001-es track azért lett a legmeghatározóbb, mert egy sor dolgot indukált és teremtett. Az hogy kinek jönnek be a mashupok vagy kineknem az ízlés kérdése, igen nagyon sok rossz van, mint ahogy nagyon sok punkzenekar vagy nagyon sok rossz DJ vagy nagyon sok death metal banda stb. vannak jók és rosszak és kész. hogy kreatív-e? az. hogy könnyű-e ilyet csinálni? igen is meg nem is, az elemektől függ, de nem az a lényeg hogy A vagy B mashup tetszik-e, ez ízlés dolga. Az a fontos hogy hívhatjuk sokféleképpen (mashup, remix, bootleg, stb) de ezeknek a dolgoknak köszönhetően lett egy sor olyan technikai dolog amik miatt pld sok ember tud zenét készíteni és hallgatni.

cophie 2009.12.15. 15:33:23

@Simon Iddol: pontosabban fogalmazva nem annyira hagyományos mashup:)

verticallife · http://verticallife.polomania.hu 2009.12.15. 15:52:10

www.youtube.com/watch?v=H8Bmczy66to

Mgmt - Time to pretend (High contrast remix)

nem bírom elégszer meghallgatni

Puncskocka 2009.12.15. 16:24:40

remixnek tök jó, de hogy megváltoztatta volna a zenei világot??? nem tudom

kafferbivalybalamber 2009.12.15. 17:02:13

Tényleg ez a nyálas, újraemésztett fos az évtized legfontosabb dala?
Ajajj. Szegény évtized.

Drótmalac · http://blob.blog.hu 2009.12.15. 17:20:01

@kafferbivalybalamber: te még mindig nem érted hogy itt nem a foson, hanem a fos megevésén van a hangsúly?? :o))

röntgenszeműlány 2009.12.15. 17:20:27

Hogy legfontosabb-e, azt nem tudom (értelmeznem sem sikerül a "legfontosabb dal" összetételt), de hogy iszonyatosan tré és élvezhetetlen az biztos. Nem meglepő módon teljesen elcsesződtek a harmóniák.

Ugyanakkor a cophie által linket thru-you.com egészen zseniális. Nem is mash-up.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.12.15. 17:20:53

az évtized legfontosabb dala nem a britnispearsz: lalalala lálálálá című remekműve?

Moe Szyslak 2009.12.15. 17:24:44

Lehet, hogy jelentős, stílusalapozó meg minden, de ez a mashup konkrétan szörnyű. Viszont pl. ez itt: gatherroundchildren.wordpress.com/2009/09/22/rigid-rumors-drops-today/ - a "Rigid Rumors" nevű album, amin számonként 6-8 előadó keveredik össze, na ez marha jó. Különösen a "No Planes" című dal (MIA + Blind Melon + TV on the radio + Animal Collective + Beyonce).

röntgenszeműlány 2009.12.15. 17:33:54

@endike: Nem, de ha aláhánysz egy kis Laibachot, akkor még lehet, hogy a tied lesz az évszázad LEGkibaszottFONTOSABB dala.

endike · http://barathendre.wordpress.com/ 2009.12.15. 17:37:54

@röntgenszeműlány: akkor úgy érted hogy ez a dal az évszázad legfontosabb dala?
vagy az évezredé?
vagy az évcsilliárdé?

röntgenszeműlány 2009.12.15. 17:43:50

@endike: He? Hát az évtizedé már foglalt, ki lett osztva, vitának helye nincs. De az évszázadé még a tied is lehet a "Lalalaibach" című számmal. Jó lesz viszont, ha nem mash-upnak hívod (az annnyira századeleji), hanem kitalálsz hozzá egy új stílust. Én csak a szokásos menedzseri 20 %-ot kérem.

Abrash1965 2009.12.20. 12:26:31

@tarsolya:
És akkor képzeljünk el egy DJ és remix és lóf@sz nélküli egyszerű világot: mindenki a saját ötleteit játsza, gépek nélkül.
Ahol a hangok önmagukban érnek vagy nem érnek valamit.
Ha mixelni lehet, mashupolni is, stb.
Én maradok a bio zenéknél, ha már kajában sem a levespor a csúcsok csúcsa.

redriot77 2009.12.25. 12:10:02

@Abrash1965: ja ja. Néha megeszek egy tasaklevest, de bazz, azért nem az a legjobb és legfontosabb étel a világon. :))))
süti beállítások módosítása